ny månad, ny jacka och ny lägenhet

du ska få ett panoramafönster 
i barnbidrag.

stjärnhimlen ska vara din vardagsrumstapet
 och Mozart ska skriva musiken.

du ska få ett hem 
som älskar dig.

 

du ska få humor.
och Strindbergs samlade verk.
och alla mina barnbarn.

 

min present till dig är att du ska tala många språk
och tåla allt slags väderlek.

 

du ska få god markkontakt
 och svindlande takhöjd med stuckaturer.
 du ska få ett liv
som förlåter dig allt.

klar i tanken ska du vara.
 och stark i känslan. 
du ska få ha roligt. 
allt detta står i hemförsäkringen. 
du ska få vara i fred.

 

mitt underhållsbidrag till dig är att du aldrig någonsin 
kommer att sluta hoppas.
 du ska få ett modigt hjärta.
 och ett dristigt intellekt.
 och ett gott omdöme.

 

den du litar på  
släpper inte din hand.
 min julklapp till dig är att om du faller
 ska medmänniskorna glädjas åt att ta emot dig.
 ett vänligt leende ska gå genom hela din resa.

 

en frisedel ska jag sända från min ensamhet. 
du ska inte få ärva någonting alls av mig.
 men du ska få alla pengarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0